Andningsterapi förbättrar andningen vid besvär i luftvägarna; utdragna förkylningar, heshet, hosta, lockkänsla i halsen, överkänslighet mot dofter, astmaliknande symptom, astma, KOL, eller tryck över bröstet.

Andningen påverkar hela kroppen ner till cellnivå. En fri andning är inte bara avslappnande för muskler och sinne utan också viktig för lymfcirkulation, immunförsvar och matsmältning. Stress, ett knäckt revben/nyckelben, kemisk belastning som luftpartiklar och rökning kan göra andningen grundare och kortare. I början kanske vi märker att vi inte kan andas som vanligt eller så smyger sig det nya sättet in och efter ett tag är det det som blivit det ”vanliga”. Bröstkorgen förlorar sin rörlighet, magmusklerna glöms av, trötthet, förkylningar m.m. tar alltmer utrymme.

Andningsterapi går ut på att återge bröstkorgen sin rörlighet och hjälpa kroppen tillbaka till en friare andning. Det görs genom massage, andningsövningar och rörelser, och det är själva övandet som är nyckeln. Eftersom andningen sker automatiskt behöver vi träna och träna tills det rätta sättet att andas görs av sig självt. Som bonus får vi starka bukmuskler (bra för ryggen), plattare mage, effektivare immunförsvar, bättre kondition, rörligare kropp och ökad insikt om oss själva.

Ett litet, lättanvänt andningsredskap finns att köpa. Regelbunden användning skapar ökad syresättning i hela kroppen, större koldioxidtolerans, minskad produktion av mjölksyra, och ökad fettomsättning.